نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی از اساسی ترین پایه های صنعت است و از آنجایی که در جامعه صنعتی، به عنوان زبان و تنها راه ایجاد ارتباط بین سطوح گوناگون شاخه های مختلف صنعت(طراحان از یک سو، و تولیدکنندگان مصنوعات و صنعتگران از سوی دیگر) در گستره ای بدون مرز و محدودیت می باشد , می توان نقشه کشی صنعتی را دراولویت ترین معیار برای سنجش هر شخص وابسته ای به صنعت در جایگاه و طبقه مختص به خود دانست . به گونه ای که دانستن این زبان برای هر کارورز و یا مهندس و طراح که در صنعت و هنر و معماری فعالیت دارد واجب است تا بتواند دانش خود را در شعاعی بدون محدودیت مکانی ابراز کند .

دیرینه نقشه کشی صنعتی بسیار کهن است تاریخ نقشه کشی صنعتی را میتوان در قرون بسیار دور حتی قبل از میلاد بر روی دیواره ها وسنگ نوشته ها و غارها جستجو کرد آن زمانی که انسانها برای ابراز افکار خود در کنار نقاشی از آداب و رسوم زندگی خود ,تصویرهایی از وسایل زندگی می کشیدند . قرن ها بعد لئوناردو داوینچی قبل از عملی کردن ایده ها و افکارش ابتدا از آن تصاویر سه بعدی و نماهایی به صورت کروکی تهیه میکرد این روال با تقلید دیگر مهندسین تا قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی ادامه داشت و در قرن 16و 17 کلیه سفارشات صنعتی کارخانه ها با نقشه صنعتی انجام میشد. این نقشه ها شباهت زیادی با نقشه های امروزی داشتند ولی فاقد مقیاس بودند تا در سال 1798گاسپارد مونژ مهندس فراسوی هندسه ترسیمی را اختراع کرد و پایه گذار نقشه کشی صنعتی مدرن امروزی شد. هندسه ترسیمی در قرن19 تکامل یافت تا امروز که کلیه نقشه ها بر اساس این قائده رسم می گردد.

امروزه نرم افزارهای مختلفی برای نقشه کشی صنعتی نوشته شده و مورد کاربرد قرار می گیرد ولی دانستن اصول ترسیم فنی با دست برای هر فرد مهندس یا طراحی و معماری الزامی است.