طراحی و نقشه دستگاه

طراحی نقشه دستگاه

واحد طراحی و نقشه کشی دستگاه در واقع با بهره گیری از واحد طراحی و مهندسین متخصص مونتاژ با ترکیب ومهندسی معکوس دستگاه ها اقدام به باز طراحی و بهینه سازی دستگاه های موجود و نیز طراحی جدید دستگاه های جدید می نماید.
علاوه بر طراحی این امکان را نیز ایجاد می نماید تا نقشه مونتاژ ، دمونتاژ ، تعمیرات و نگهداری نیز به صورت یک محصول جانبی در یک دفترچه راهنمای کامل ایجاد گردد.

مرحله طراحی و نقشه کشی

یک سیستم و دستگاه صنعتی می تواند به عنوان مجموعه ای از مؤلفه های وابسته به هم باشد که به گونه ای ترکیب شوند تا بتوانند یک عملکرد خاص را در شرایط مشخص انجام دهند.
در مرحله طراحی و نقشه کشی دستگاه های صنعتی یکی از وظایف طراح الهام بخشیدن و برقراری ارتباط بین طراحی و بخش تولید می باشد در این مرحله نقشه های دقیق مکانیکی توسط طراح طراحی می گردد. در واقع طرح و نقشه دقیق مکانیکی بخش های اساسی فرآیند طراحی هستند.
پس از ایجاد طرح اولیه به کمک مهارت های لازم برای تولید و مونتاژ قطعات مثل خودرو , دستگاه صنعتی , فضاپیما و ... ممکن است ده ها هزار بارنقشه بین طراحان و سازندگان تغییر و اصلاح شود.

نقشه فنی در پنج مرحله آماده می شود:

1- اول نماها تعریف می شود و فضای کافی بین آنها باقی می ماند.
2- اگر دستگاه پیچیده بود متناسب با آن نمای جدید اضافه و جزئیات بیشتری در نظر گرفته می شود.
3- تمام خطوط مرکزی , تقارن ها , تعیین محل سوراخ ها و ... در نظر گرفته می شود.
4- تلرانس های هندسی و ابعادی در نظر گرفته می شود.
5- در تهیه نقشه های دستگاه تمامی نقشه های مونتاژ , دمونتاژ , اندازه گذاری و مشخص کردن تک تک قطعات , جنس مواد به کار رفته , وزن کلی و تک تک قطعات , برش در مقاطع مختلف و اتصالات در نظر گرفته می شود.

وظیفه طراح چیست؟

وظیفه اصلی طراح آماده کردن نقشه های کار است و چشم اندازی از ساخت را به صورت کامل به منظور کمک به سازنده و مشتری توضیح میدهد و پیدا کردن راه حل نهایی یکی از اصلی ترین وظایف طراح است سپس به سمت تهیه نقشه با جزيیات بیشتری می رود.

3 نکته مهم

برای ساخت محصول یا پروژه سه عامل مهم تعیین کننده هستند:
1- تعیین همه جزئیات و نیازهای محصول یا پروژه نهایی
2- استفاده از روش های پیش نویس استاندارد برای انتخاب ترکیب نقشه ها و اطلاعات مشخص شده در مرحله یک
3-استقرار پرسنل ماهر و تجهیزات مناسب جهت تهیه اسناد مندرج در مرحله دو