جیگ و فیکسچر

توضیح مختصر درباره جیگ و فیکسچر

بخش طراحی ، انواع جیگ و فیکسچر در زمینه های مختلف ثابت و گردان با قابلیت عملیات چند وجهی همزمان و ترکیبی برای انواع عملیات سوراخکاری ، پرچ ، ،پانچ ، جوش و مونتاژ را علاوه بر طراحی ، نمونه سازی نموده و طرح ها و فیکسچرها و جیگ های قبلی را بهسازی و باز طراحی می نماید و نیز امکان ارجاع کلیه طرح ها و نمونه های ساخته شده را به واحد ساخت و تولید نیمه انبوه و صنعتی دارد.

هدف و فلسفه طراحی جیگ و فیکسچر

هدف و فلسفه طراحی جیگ و فیکسچر کمک به تولید محصولاتی است با تیراژ بالا که این محصولات قابلیت تکرارپذیری را دارند و انجام این عملیات بر اساس محدود کردن شش درجه آزادی با کمک این ابزار است
جیگ و فیکسچر اسم دو گونه با مشابهت زیاد ازابزار است ؛ جیگ فقط راهنمایی می کند و قطعه را در موقعیت مورد نظر قرار می دهد ولی فیکسچر علاوه بر اینکه موقعیت دهی می کند کار گرفتن و فیکس کردن قطعه را نیز انجام می دهد تا عملیات مورد نظر با سهولت و دقت بیشتری انجام پذیرد .

انواع جیگ و فیکسچر:

1- جیگ و فیکسچر سوراخکاری:

علاوه بر فیکس کردن قطعه از بوشهای راهنما برای راهنمایی ابزار سوراخکاری ( مته) استفاده می شود. گیره ها را باید طوری قرار داد تا نیروی وارده از طرف آنها بر روی نقاط قوی و تقویت شده اعمال شود. بستن قطعات ضعیف در نقاط تقویت نشده باعث خم شدن آنها می شود و بر روی دقت عملیات تاثیر می گذارد و عمل سوراخکاری در ناحیه خم شده باعث می شود تا پس از باز کردن گیره , قطعه کار به محل اولیه خود بازگردد و سوراخ تغییر شکل دهد.

2- جیگ و فیکسچر مونتاژی (جوشکاری) :

از یک سری کلمپ ها و گیره ها برای فیکس کردن قطعات در حالت مورد نظر استفاده می شود که این کلمپ ها می تواند دستی , پنوماتیک یا هیدرولیک طراحی شود.

3- جیگ و فیکسچر ماشین کاری:

در این نوع جیگ و فیکسچر قابلیت ماشین کاری در دو یا چند وجه وجود دارد و برای قطعاتی که دارای شکل هندسی خاص و تعداد بالا باشند طراحی و ساخته می شود.

4- جیگ و فیکسچر کنترلی:

در این نوع جیگ و فیکسچر هیچ نوع عملیات براده برداری و جوشکاری و ماشین و کاری و ... انجام نمی شود. اگر ابزار برای تک قطعه باشد پنل گیج گفته می شود و اگر مونتاژ باشد به آن فیکسچر کنترلی می گویند.
دقت ساخت جیگ و فیکسچر بر اساس تلرانس قطعه کار خروجی تعیین می شود ، هرچه تلرانس قطعه محدود تر باشد جیگ و فیکسچر باید با دقت بالاتری طراحی و ساخته شود و این باعث بالا رفتن هزینه ها می گردد. جنس بدنه جیگ و فیکسچرها معمولا از فولاد بوده و در قسمت هایی که نیاز به راهنمایی ابزارهای برشی باشد از فولادهای پر کاربرد تر با قابلیت تعویض و جایگزینی مانند آلیاژهای وانادیوم کروم نیکل (وی سی ان ) ، مولیبدن بالا ( ام او ۴۰) استفاده می شود .
نقشه های مربوط به جیگ و فیکسچر, قطعه کار را در موقعیت درست خود در جیگ و فیکسچر نشان می دهند. در هر صورت قطعه کار باید قابل روئیت باشد. برای این کار قطعه کار را با خط نقطه و ترجیحا به صورت رنگی نمایش می دهند. قطعه کار درون جیگ و فیکسچر به صورت شفاف در نظر گرفته می شود.