ساخت و تولید قطعه صنعتی

طراحی قطعه فرآیندی از طراحی است که بر روی محصولاتی اعمال می‌شود که برای تولید صنعتی و قابل تکرار ( انبوه ) برنامه ریزی می‌شوند. باید توجه داشت که فرایند طراحی به صورت کاملا مجزا از تولید تعریف می شود. تمامی محصولات به ویژه محصولات صنعتی نتیجه فرایند طراحی می باشند.

با توجه به پیشرفت علوم مرتبط با طراحی و نیز ابزارآلات طراحی یکی از گزینه های متداول امروزی در زمینه طراحی قطعه استفاده از طراحی سه بعدی است . طراحی های سه بعدی قطعات صنعتی از اهمیت بسیاری در حوزه های مختلف برخوردار هستند و به مطالعه عملکرد و فرم و ارتباط محصول، کاربر و محیط از لحاظ مکانیکی و ساختار می‌پردازند و نتیجه حاصل از آنهاست که می تواند کاربر و یا کارفرما را متقاعد کند و رضایتشان را جلب نماید.

ساخت قطعه شرکت طراحی کورال پرو

این نوع طراحی های قطعه که با کمک نرم افزارهای رایانه ای سه بعدی ایجاد می شوند به طراحان یا مدل سازان این امکان را می دهند تا ویژگی ها و جزئیات جدیدی را به محصول اضافه کنند و یا از آن بکاهند و یا حتی نواقص احتمالی موجود در آن را یافته و اصلاح نمایند و این منجر به ایجاد یک مدل مطلوب برای هر قطعه یا محصول قبل از تولید یا حتی نمونه سازی اولیه آن شود که می تواند به بهترین وجه جایگاه خود را بدست آورد و نباید فراموش که همه این فعالیت ها بر اساس فرمول های ریاضی و قواعد حاکم بر فیزیک استوار است و انجام می شود.

ساخت قطعه شرکت طراحی کورال پرو

علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه که یکی از بزرگ ترین عوامل موثر در طراحی محصول و تولید است می توان تحلیل و شبیه سازی مکانیکی شامل تحلیل تنش و تحلیل ارتعاشات بر روی قطعات و تحلیل حرکت را نیز از طریق این نرم افزارهای سه بعدی پیشرفته و با قابلیت های محاسباتی انجام داد و عمر قطعه را متناسب با شرایط کاری تخمین زد و شناسایی ضعیف ترین بخش قطعه و تجهیز را انجام داد که منتج به انتخاب بهترین متریال برای ساخت می گردد تا راندمان و طول عمر قطعه را افزایش داده و به طبع آن کل دستگاه مرتبط از بازدهی بیشتر و طول عمر بیشتر برخوردار شود و همزمان در فرایندهای تعمیر و نگهداری صرفه جویی قابل توجهی چه به لحاظ مالی و مادی و چه به لحاظ زمانی حاصل شود .

ساخت قطعه شرکت طراحی کورال پرو

طراحان سه بعدی می توانند قبل از شروع فرآیند تولید ، تغییراتی در طرح ایجاد کنند و با استفاده از تکنیک های پیشرفته مدل سازی سه بعدی نیز می توانند دید و تجسم بهتری از یک قطعه یا محصول را نمایش دهند و این امکان فراهم می شود تا جزیی ترین بخش ها را بتوان با ظرافت و نکته سنجی بررسی کرد و ایراد گیری نمود و قبل از درگیری منابع سازمان که همیشه محدود و مشخص است بهترین نقشه و فرایند را جهت تولید برنامه ریزی نمود . به طور کلی یک محصول باید کاربر پسند باشد و با عملکرد خود موجب آسایش شود.

شاید لازم باشد با توجه به معیارهای انسانی تغییراتی کوچک و بزرگ در طراحی محصول ایجاد شود تا محصول پاسخگوی نیازهای اساسی باشد که در طراحی سه بعدی این مهم نیز می تواند مورد توجه و اصلاح قرار گیرد و به لحاظ زیبایی شناختی اصلاحاتی در قطعه یا محصول ایجاد نمود بدون آنکه در کارکرد قطعه خللی ایجاد شود . باید به بازده و کارایی محصول هم به‌اندازه‌ی کافی توجه شود.

مسلما محصول قبل از هر چیز باید به میزان ذکر شده بازده داشته باشد. شاید مخاطب محصول را تحت تاثیر خصوصیات جانبی یا ظاهر دل‌فریب آن خریداری کند، اما رضایت خاطر و بقای فروش تنها زمانی اتفاق می‌افتد که محصول بیشترین بازده را داشته باشد و مدت زمان معقولی کارکرد و کارایی خود را حفظ نماید پس به این نتیجه کلی می توان دست یافت که در طراحی قطعه مدرن و به طور خاص طراحی سه بعدی رایانه ای قطعه این مهم مورد توجه قرار می گیرد که قطعه و دستگاه همزمان با حفظ زیبایی و ظاهر جذاب قابلیت ارتقا فنی و کیفی را خواهند داشت و طراح با کمک این ابزار بسیار کارآمد قبل از درگیر کردن منابع سازمان مطبوع بهترین شرایط تولید قطعه را فراهم می کند .