قالب سنبه ماتریس

طراحی قالب سنبه ماتریس

طراحی قالب که بخش بزرگی از مهندسی ابزار را تشکیل می دهد موضوعی پیچیده و جالب می باشد همچنین یکی ا ز ضروری ترین بخشهای مباحث طراحی ابزار است. طراحان قالب به واسطه طراحی قالب هایی جهت تولید قطعات پرس کاری و ایجاد قطعات از ورقه های فلز , مونتاژ قطعات و همچنین انجام پروسه های گسترده دیگری , به وجود آمده اند.


تعریف کلمه "قالب"


کلمه قالب بسیار کلی و جامع است و باید به خوبی تعریف شود در متون انگلیسی این دو کلمه به دو معنی مورد استفاده قرار می گیرد. در معنای کلی به تمامی قسمتهای ابزار پرسکاری اطلاق می شود و در معنای محدود تر به قسمت پایینی و یا ماتریس گفته می شود که در برابر قسمت بالایی و یا سنبه قرار می گیرد.

قالب سنبه ماتریس
قالب سنبه ماتریس

نکات مهم قبل از شروع طراحی


پیش از آنکه یک طراح شروع به رسم کند نکاتی وجود دارد باید به دقت توجه شود

1- نقشه قطعه: نقشه قطعه تمامی ابعاد و اطلاعات لازم را دارد.
2- برگه فرآیند: برگه فرآیند باید به دقت مطالعه شود تا دقیقا تعیین شود چه عملیاتی قبلا روی کار انجام شده است.
3- طراحی: این بخش باید به خوبی مطالعه شود, زیرا مشخص می کند که چه نوع قالبی قرار است طراحی شود و چه قطعاتی که باید با قالب مورد نظر تولید شود و دستگاه پرسی که قرار است قالب به آن بسته شود .
4- برگه اطلاعات پرس: قالبی که طراحی می شود , باید روی دستگاه پرس مشخصی بسته شود , بنابراین دانستن فضای موجود جهت بستن قالب به پرس و تداخلات احتمالی بسیار مهم می باشد.
اگر اطلاعات موجود در نقشه کامل و به ساده ترین نحو بیان شده باشد, قالبساز با بهترین کارایی می تواند کار کند.

 
 

این بخش به عنوان بخشی از گروه بزرگ طراحی قالب اقدام به طراحی قالب سنبه و ماتریس با تمرکز بر روی فرایندها و ظرافت های پروسه سنبه کاری ، خمکاری و پرسکاری می نماید و این امکان را دارد تا با تعامل دائم با واحدهای قابل سازی خود مجموعه و یا قالب سازان معرفی شده توسط کارفرما به نقطه اپتیمم طراحی قالب مورد نظر دست یابد و با توجه به وجود واحد بایگانی بلند مدت و خدمات پس از فروش دائمی گروه هر گونه اعمال تغییر یا بهینه سازی در آینده نیز برای کلیه قالب ها میسر می باشد. این واحد در واقع در تعامل کامل و طراحی خمکاری ، پرسکاری و طوراخکاری قرار دارد و سفارش مربوطه توسط هر سه کارگروه فوق به صورت توامان انجام می شود.